Activiteit: Het mijnenveld
Met de bal aan je voet naar de overkant van het veld komen zonder pylonen te raken of om te schieten (Als het makkelijk gaat, tijdslimiet toevoegen, of meer pylonnen neerzetten). Dit kan een hele frustrerende oefening voor kinderen zijn, maar na een aantal keer proberen kan er een gevoel van controle komen. Controle over eigen bewegingen in relatie tot het materiaal. Voor kinderen met ADHD is het zo fijn om ook eens te ervaren dat ze hun lijf kunnen sturen en controle hebben. Mooie positieve ervaring als het dan een aantal keer lukt het veld te passeren zonder dat er een pylon valt.
Deze jongens hebben beide veel moeite met het “reguleren van emoties” zoals we dat in therapie taal vaak noemen.
Zó vaak krijg ik hulpvragen van ouders en leerkrachten om kinderen beter te leren met hun frustraties of boze gevoelens om te gaan. Het blokkeert hen namelijk in het leren.
Bij binnenkomst in de zaal roept het arrangement van deze activiteit vaak al spanning op bij kinderen. Voorafgaand spelen de therapeuten in een rollenspel dat spanning bij ieder persoon verschillend ervaren en geïnterpreteerd kan worden.
Met de bal aan je voet naar de overkant van het veld komen zonder pylonen te raken of om te schieten (Als het makkelijk gaat, tijdslimiet toevoegen, of meer pylonnen neerzetten).